O hudebních stylech č.1. - House
29.09.2008 08:20Styl je založený na monotónním 4/4 rytmu v rychlosti mezi 120 až 130 BPM. Základ skladby typicky vytváří bicí automat (nejčastěji Roland TR-808, Roland TR-909) se zvýrazněným basovým bubnem (slangově „kopák“, velký buben) na každé době (celá nota) v taktu. Toto zvukové schéma vytvořili DJs (zejména afrického a hispánského původu) začátkem 80. let 20. st. ve městech New York, Detroit a Chicago upravováním disco, soulových a funkových skladeb podkreslováním dynamickým a úderným zvukem typickým pro bicí automaty. Mezi zakladateli byli mj. Marshall Jefferson, Frankie Knuckles, DJ Pierre, Larry Levan aj.
Evoluce žánru
Vlna House Music od svého vzniku během následujících dvaceti letzasáhla hudební průmysl po celé zeměkouli a dala tím vzniknout různýmmutacím. Nejprve američtí DJs začali svou hudbu (resp. Garage a Acid House)hrát na britských ostrovech, odkud se styl rychle rozšířil přesNizozemí a Belgii i na evropský kontinent. Ve Velké Británii takvznikly žánry jako Rave a Speed Garage, v Itálii Italo House, v Belgii New Beat a částečně i Electronic Body Music (EBM), v Německu tzv. Dance a Trance a ke konci století se vlna dostala do latinskoamerických zemí, odkud se šíří Latin House.
Název House Music dostal styl podle dnes již neexistujícíhochicagského klubu zvaného Warehouse; často se uvádí, že název vznikltak, že se hrál na domácích večírcích (House party), kde sepoprvé začaly míchat vinyly a také, že se dá skladba vytvořit „doma“ ato i bez hudebníků či hudebního vzdělání. Tyto faktory způsobily masovéšíření bez závislosti na drahé studiové technice a nákladů na hudebnívydavatelství. Toto si samozřejmě uvědomili také producenti od velkýchnahrávacích společností (tzv. major labels) a začali vykrádat komerčně nejatraktivnější nápady a tím následně ovlivnili pop kulturu jako takovou. Vývoj House Music probíhal simultánně s vývojem Techno kultury (často Techno House) a nelze tyto dvě kultury od sebe oddělit, i zvukově se často prolínají.
Současnost
Scéna se po roce 2000 dále liberalizuje a to hlavně příchodem výkonného PC software, který často poskytuje i kvalitnější zvuk než analogové syntezátory a bicí automaty (např. firmy Roland) a to za zlomek nákladů. Rovněž rozvoj internetu a P2P sítí v praxi omezuje vliv velkých gramofonových společností na scénu House Music.Zvukový charakter je přesto stále stejný, pouze více konsolidovaný avíce repetativní. Díky oproštění se od všech „ostrých“ zvuků se takézačal častěji používat termín Deep House rep. Soulful House a to ve snaze odlišit tento směr od příbuzného stylu Electro.
- Převzato z Wikipedia.org
———
Zpět